Kalpa

Kalpamiekkailu

Kaksintaistelua kalpamiekoin

Kalpa on viimeinen käytössä ollut kaksintaistelumiekka, ja sillä on käyty kaksintaisteluja vielä niinkin myöhään kuin 1950-luvulla. 1900-luvun alussa kalvasta kehitettiin urheiluversio, jonka avulla kaksintaistelutilanne pyrittiin tuomaan autenttisempana myös urheilun puolelle. Aiemmin kalvassa oteltiin vain yhteen pistoon saakka, mutta nykyään kalvassakin otellaan viiteen tai viiteentoista pistoon, koska yhteen pistoon oteltaessa otteluista tapasi tulla kovin tylsiä, eivätkä ne soveltuneet kilpailijoiden taidon mittaamiseen yhtä hyvin.

Kalpamiekkailussa osuma-alueena on koko vartalo, eikä floretin tapaisia etuoikeussääntöjä ole: ratkaisevaa on se, kumpi pistää ensin. Mikäli molemmat miekkailijat osuvat toisiinsa yhtä aikaa, molemmat myös saavat pisteen. Koko vartalon ollessa osuma-alueena ovat etäisyyden hallinta ja oikean pistohetken valitseminen keskeisessä roolissa kalpamiekkailussa.

Treeniajat

Kalpamiekkailua treenataan kahdesti viikossa. Treeniajat ovat seuraavat:

Maanantaisin

Keskiviikkoisin

Kurssikalenteri

Ota yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää harjoituksiin tai tuleviin kursseihin liittyen, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse.

Juha Lumijärvi

Kalparyhmän valmentaja