Paramiekkailu

Paramiekkailua

Paramiekkailu

Kamppailua pyörätuolista käsin

Paramiekkailun, eli vanhalta nimeltään pyörätuolimiekkailu on paralympialaisten ainoa näkeville suunnattu kamppailulaji (toinen kamppailulaji on näkövammaisten judo). Oulun Miekkailuseurassa paramiekkailijat harjoittelevat yhdessä muiden miekkailijoiden kanssa eri ikä- ja tasoryhmien harjoituksissa: myös jalan miekkailevat ovatkin tärkeä vaihtelun lähde harjoitusvastustajissa!

Paramiekkailussa on kolme kategoriaa: A-kategoria, jossa urheilijalla on täysi keskikehon hallinta, eikä yleensä tarvitse pyörätuolia arjessa; B-kategoria, jossa urheilijalla on täysi käsien hallinta, puutteita keskikehon hallinnassa ja yleensä käyttää pyörätuolia arjessakin; sekä C-kategoria, jossa myös käsien motoriikassa on puutteita. Paramiekkailuun osallistuminen paralympialaisissa asti ei siis edellytä sitä, että urheilija käyttää normaalisti pyörätuolia.

Paramiekkailussa ottelualueena toimivat tuolit ovat miekkailijoiden pituuden mukaan säädettävällä etäisyydellä toisistaan. Lajin hauskuuteen kuuluukin, ettei vastustajaa pääse karkuun: tilanne ratkaistaan asein, ja tietysti myös urheilijan liikuntarajoitusten mahdollistamissa rajoissa tuolista eteenpäin kurkottamalla tai taaksepäin nojaamalla!

Treeniajat

Seuran paramiekkailijat treenaavat samaan aikaan muiden ryhmien kanssa. Jos paramiekkailu kiinnostaa, ota meihin yhteyttä ja sovi tutustuminen!

Ota yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää harjoituksiin tai tuleviin kursseihin liittyen, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse.

Teemu Tokola

Seuran valmennuspäällikkö