Lajit

Oulun Miekkailuseurassa miekkailua harrastetaan monipuolisesti. Tarjolla on niin perinnerikasta historiallista miekkailua kuin nykyaikasta urheilumiekkailuakin, jota otellaan aina MM- ja olympiatasoilla asti.

Urheilumiekkailu

Luonteeltaan miekkailu on nopeavauhtinen ja hauska laji, joka sopii kaikenikäisille harrastajille. Aselajeja on kolme: floretti, kalpa ja säilä.

Floretti

Floretissa hyväksyttyjä osumakohtia ovat harmaan sähköliivin peittämä ylävartalon alue sekä kypärän kaulus.

Floretti on aikoinaan syntynyt miekkailun harjoitteluaseeksi, ja niin aseen rakenne kuin sen säännöt tukevat tätä tarkoitusta. Se on sen vuoksi myös perinteisesti ensimmäinen ase jolla miekkailijat aloittavat, ja näin on myös Oulun Miekkailuseurassa: miekkailuharrastuksen alussa harjoitellaan ensimmäiset pari vuotta pelkästään floretilla ennen kuin mukaan otetaan kalvalla harjoitteleminen.

Kalpa

Kalpamiekkailussa osuma-alueena on koko vartalo eikä floretin miekkailijan varustukseen kuulu sähköliiviä kuten floretissa.

Kalpa on viimeinen käytössä ollut kaksintaistelumiekka, ja sillä on käyty kaksintaisteluja vielä niinkin myöhään kuin 1950-luvulla. 1900-luvun alussa kalvasta kehitettiin urheiluversio, jonka avulla kaksintaistelutilanne pyrittiin tuomaan autenttisempana myös urheilun puolelle. Tämän seurauksena kalpamiekkailussa osuma-alueena on koko vartalo, eikä floretin tapaisia etuoikeussääntöjä ole: se mikä ratkaisee on se kumpi pistää ensin.

Säilä

Kaksintaisteluaseen harjoitusaseena säilässä käytetään pistojen lisäksi myös sivuttaisia lyöntejä, mikä on mielenkiintoinen haaste pistoaseisiin tottuneelle miekkailijalle.

Säilä on viimeinen urheilumiekkailun aseista. Se on kaksintaistelusapelin harjoitusase, ja toisin kuin kaksi edellistä, se on sekä pisto- että lyömäase, kalvan ja floretin ollessa puhtaita pistoaseita. Harjoitusaseena säilässä on samanlaiset etuoikeussäännöt kuin floretissakin. Myös säilän osuma-alue on rajoitettu, ja siinä pätevä osuma-alue on koko vartalo vyötäröstä ylöspäin.

Paramiekkailu

Pyörätuolimiekkailu on paralympialaisten ainoa näkeville suunnattu kamppailulaji (toinen kamppailulaji on näkövammaisten judo). Oulun Miekkailuseurassa pyörätuolimiekkailijat harjoittelevat yhdessä muiden miekkailijoiden kanssa eri ikä- ja tasoryhmien harjoituksissa.

Nykyaikainen viisiottelu

Nykyaikainen 5-ottelu

Nykyaikainen viisiottelu on yksi nykyaikaisten olympialaisten monipuolisimmista lajeista ja Oulun Miekkailuseurassa on pieni mutta aktiivinen joukko lajin harrastajia! Tutustu lajiin 5-ottelusivuillamme: 5ottelu.oulunmiekkailuseura.fi!

Oulun miekkailuseurassa on harjoiteltu nykyaikaista viisiottelua kesäkuusta 2013 lähtien.

Historiallinen miekkailu

Historiallisesa miekkailussa harjoitellaan monipuolisesti erilaisilla keskiaikaisilla aseilla aina miekoista keihäisiin ja tikareihin. Lajissa harjoitellaan myös aseettomia tekniikoita.

Historiallinen miekkailu viittaa varhaisempien, pääsääntöisesti eurooppalaisten, aseiden käytön harjoitteluun, jossa käytetyt tekniikat ja periaatteet tulevat mestareiden aikoinaan kirjoittamista miekkailuoppaista; varhaisemmille aseille ei ole elävää traditiota, vaan kyse on rekonstruktiosta. Asetekniikoiden ohella historialliseen miekkailuun sisältyy usein myös aseettomia tekniikoita.

Historiallisessa miekkailussa alaikäraja on 15 vuotta.

Historiallisen miekkailun harrastaja varoasennossa
Viikinkimiekkailua leirin edustalla. Kuva: Harri Hämäläinen

Viikinkimiekkailu

Viikinkimiekkailussa puolestaan pääset osallistumaan historian elävöittämiseen niin yhteisillä matkoilla viikinkitapahtumiin, kuin seuran omissa taisteluharjoituksissa!

Viikinkimiekkailussa alaikäraja on 18 vuotta.