HEMA

Historiallinen miekkailu

Historiallisia asetaitoja 1300-luvulta lähtien

Historiallinen miekkailu eli HEMA (Historical European Martial Arts) on laji, jossa miekkailua harjoitellaan nimensä mukaisesti historiallisiin eurooppalaisiin miekkailu- ja kamppailuoppaisiin pohjaten. Lajia harrastetaan laajalti ympäri maailman, myös muualla kuin Euroopassa. Oulun Miekkailuseurassa historiallista miekkailua on harrastettu vuodesta 2009, pääaseina pitkämiekka ja tikari.

Treeniajat

Historiallisen miekkailun treenejä järjestetään kolmesti viikossa. Treeneihin pääsee mukaan alkeiskurssin kautta, jonka jälkeen seuran jäsen voi osallistua vapaasti kaikkiin treeneihin. Alkeiskursseja järjestetään keväisin ja syksyisin. Treeniajat ovat seuraavat:

Tiistaisin
19.00 – 21.00 Italialainen pitkämiekka ja tikari

Torstaisin:
18.30 – 19.30 Historiallinen paini
19.00 – 21.00 Bolognalainen sivumiekka

Sunnuntaisin:
13.00 – 14.00 Historiallinen paini
14.00 – 16.00 Bolognalainen sivumiekka
16.00 – 18.30 Italialainen pitkämiekka ja tikari

Kurssikalenteri

Fior di Battaglia – Taistelun kukka

Miekkailua historiallisten lähteiden mukaan

Vanhin tunnettu miekkailuopas on peräisin 1300-luvun alusta ja kirjallisuutta löytyy runsaasti aina 1900-luvun alkuun, jolloin moderni miekkailuperinne vuorostaan saa alkunsa. Oulun Miekkailuseurassa on vakituisesti tarjolla on kaksi aselajia, italialainen pitkämiekka, sekä bolognalainen sivumiekka. Lisäksi järjestämme lyhytkursseja myös muista aselajeista.

Italialaisessa pitkämiekassa tekniikat pohjautuvat italialaisen miekkailumestarin, ritarin ja diplomaatin Fiore Furlano de’i Liberin (1381 – 1409) miekkailuoppaaseen, joka tunnetaan nimellä Fior di Battaglia, eli taistelun kukka. Miekkailun lisäksi kirjan kamppailutaitoihin kuuluu esimerkiksi paini, tikaritekniikat, erilaiset varsiaseet ja ratsailta käytävä kamppailu, joista rityisesti tikaria harjoitellaan seurassamme myös käytännössä.

Myös bolognalainen miekkailu on historiallista italialaista miekkailuperinnettä, joka kehittyi 1500-luvulla Bolognan kaupungissa, Italiassa. Oulun Miekkailuseurassa keskitymme bolognalaiseen sivumiekkaan, joka on yhden käden miekka, jolla voidaan sekä lyödä, että pistää.

Historiallisen miekkailun aseet ja varusteet

Lähteiden lisäksi lajissa myös aseet ovat historiallisten esikuviensa mukaisia, toki pääsääntöisesti tylppiä harjoitusmiekkoja.

Historiallinen miekkailu on kamppailulaji, jossa myös kilpaillaan niin Suomessa kuin ulkomailla. Vaikka aseet ovat historiallisia, otellessa käytetään lajiin tarkoitettuja moderneja ja turvallisia varusteita.

Kisojen lisäksi lajin piirissä järjestetään myös muita tapahtumia, kuten seminaareja, kursseja ja näytöksiä. Etenkin näytöksissä käytössä on usein myös ajanmukaisia haarniskoja.

Ota yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää harjoituksiin tai tuleviin kursseihin liittyen, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse.

Antti Heitto
Päävalmentaja, historiallinen miekkailu